Wilchem werkt op het SAA-traject in opdracht van Ballast Nedam Road Specialties, die in dit geval voor aannemerscombinatie VeenIX het onderhoud verzorgt. “Onderdeel van dat ‘pakket’ is ook het incidentmanagement”, zegt Willem Bekkink, hoofd bedrijfsbureau bij Wilchem. “Het is een specialisme dat je er niet zomaar ‘even’ bij doet. Dat maakt dat wij daar als vaste partner voor worden ingezet. Met een vestiging in Zaandam, in de regio van de A9, is dit project ons op het lijf geschreven.”
Unieke wegdekreinigers
Wanneer komt Wilchem in actie? “Bij alle mogelijke incidenten van klein tot heel groot”, antwoordt Hans Zwang, projectleider bij Wilchem. “Als er zich een incident voordoet op de snelweg, krijgen we een melding en plaatsen we allereerst de nodige verkeersmaatregelen, zoals botsabsorbers, zodat de hulpdiensten, weginspecteur en berger veilig hun werk kunnen doen. Daarna gaan we aan de slag met de reinigingsacties en met het herstel van alle schade die is ontstaan. Het doel is om de doorstroming zo snel mogelijk weer te bevorderen, zodat achteropkomend verkeer niet te lang in de file staat.” Bekkink geeft een voorbeeld: “Bij een incident met grote impact waarbij de geleiderail platligt, schade aan het asfalt is ontstaan en vloeistoffen zijn vrijgekomen, starten we de opruimactie altijd met een reinigingsactie. Onze wegdekreinigers zijn daarin wel uniek. We maken gebruik van hoogwaardige techniek voorzien van een speciaal rotordek, warmwater en hoge druk, waardoor we allerlei soorten verontreiniging met één machine kunnen verwijderen.”
Herstellen van schade
Naast de beveiliging van een incident vormt wegdekreiniging in veel gevallen wel de hoofdmoot bij incidentmanagement, weet Bekkink. “Ook zetten we direct in op het saneren van de berm. Verder nemen we de volledige verantwoordelijkheid voor het herstel van alle schades, plaatsen de geleiderail weer in positie en herstellen schade aan het asfalt. Kleine gaatjes en krasschades door bijvoorbeeld een kapotte velg herstellen we zelf, terwijl we voor de grotere asfaltschades vertrouwen op partners. We hebben een goede relatie met de asfaltaannemers in ons land zodat we snel kunnen acteren bij dit soort incidenten.”
Innovaties
Als specialist in incidentmanagement heeft Wilchem nauw contact met Rijkswaterstaat. “We hebben zitting in verschillende werkgroepen”, zegt Zwang. “In de werkgroep veiligheid ontwikkelen en bespreken we nieuwe innovaties en plannen eventuele testopstellingen om de veiligheid voor hulpdiensten, wegwerkers en weggebruikers te verhogen.”
Gevaarlijke stoffen
Incidentmanagement op snelwegen is maar een klein deel van de scope van Wilchem. Het bedrijf is namelijk ook kind aan huis in de havens van Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge. “Als op zee of op een schip zelf iets met bijvoorbeeld de lading van een container gebeurt, lossen wij het op”, zegt Bekkink. “De expertise van gevaarlijke stoffen komt soms ook op de weg van pas. We worden ook regelmatig opgeroepen om de brandweer te voorzien van kennis, informatie en advies om ervoor te zorgen dat een incident met gevaarlijke stoffen op de juiste manier wordt opgelost. Als enige partij in Nederland beschikken we over een mobiele lekbak waarin we 40ft-containers met lekkende lading veilig kunnen vervoeren en afvoeren naar een locatie voor verdere afhandeling. En zo zijn we door heel het land actief en ver daarbuiten. Ons Emergency Respons Team (ERT) vliegt de hele wereld over.”