Zoeken
Aart

Incidentcoördinator en Trainer

Interview met Aart

Aart

Maak kennis met Aart

Even voorstellen: Wie ben je en wat is jouw functie binnen Wilchem?
Ik ben Aart, incidentcoördinator, veiligheidsadviseur ADR en specialist in het vervoer van gevaarlijke stoffen. Sinds 2004 ben ik trots werkzaam bij Wilchem. Mijn carrière bij het bedrijf begon met een open sollicitatie. Op dat moment werkte ik bij een tankreinigingsbedrijf in Rotterdam, waar elke dag vrijwel hetzelfde was. Toen ik de advertentie van Wilchem in het plaatselijke krantje zag, wist ik dat ik een nieuwe uitdaging wilde aangaan. Ik begon als de 14e medewerker en we zijn inmiddels uitgegroeid tot een team van meer dan 60 medewerkers.

Kan je vertellen wat jou zo aantrekt tot de branche waarin Wilchem actief is, en hoe dit heeft bijgedragen tot de passie in je werk?
Elke dag is anders als incidentcoördinator. Je hebt veel contact met verschillende partijen, dus betrokkenheid bij alle omstanders is essentieel. Dit betekent dat elke situatie uniek is en dat je op maat moet handelen. Daarnaast ben ik al zo'n 5 jaar instructeur, wat ik ontzettend leuk vind. Voor de klas staan en kennis delen met anderen geeft me veel voldoening. Ook af en toe een uitzending naar het buitenland maakt mijn werk nog mooier! De combinatie van incidentcoördinator en instructeur maakt mijn werk zo boeiend. Ik zou niet kunnen kiezen tussen deze twee functies! Mijn passie ligt in het buitenwerk en het delen van kennis, het opleiden en begeleiden van anderen.

Zijn er specifieke projecten of ervaringen binnen Wilchem die hierin hebben bijgedragen?
Mijn eerste opdracht herinner ik mij nog steeds. Het was in Elsloo, waar een omgevallen hoogspanningsmast een kerosineleiding had geraakt. Ik verbleef daar 2,5 week. Destijds had ik alleen mijn ADR-certificaat en een heftruckcertificaat. Dit was dus best spannend!

Een andere opdracht die me is bijgebleven, vond plaats in Barendrecht na een treinongeval. Twee treinen waren op elkaar gebotst, waarbij twee ketelwagens met een zeer brandbare klasse 3-vloeistof overgepompt moesten worden. Het ging om een totale inhoud van 2x 95 kuub. Uiteindelijk kwamen mijn grote liefdes tevoorschijn, twee Leopard II bergingstanks. Als voormalig militair reed ik met deze tanks dagelijks! 

In 2019 verbleef ik in totaal 15 weken in Dubai als gasmeetdeskundige, verdeeld over 3 periodes van 5 weken. In 2012 ben ik ook in Mumbai geweest, wat een enorme cultuurshock was. Dat zijn voor mij de krenten in de pap!

Recent heb je een schaalmodel van een van de Wilchem trucks gebouwd. Wauw! Kan je hier iets meer over vertellen?
Mijn passie voor schaalmodellen is ontstaan door mijn vader, die vroeger zijn eigen sleepboot van de Zwarte Zee namaakte. Om te beginnen maak ik foto's van de vrachtwagen die ik graag als schaalmodel wil maken. Ik ben op zoek gegaan naar het juiste schaalmodel van een Wilchem truck. Hoewel het niet precies de juiste truck is die ik heb gekocht, heb ik hem met de hand aangepast zodat hij wel klopt. Ik heb een ADR Trekker 31 nagemaakt voor onder een oplegger. Vervolgens laat ik de juiste stickers maken. Thuis staat hij onder een stolp, zodat hij stofvrij blijft. Er zitten heel wat uren werk in!