Zoeken
bart de pijper 2.jpg

Chef-werkplaats Bart

Interview met Bart

bart monteur

Maak kennis met Bart

Even voorstellen: Wie ben je en wat is jouw functie binnen Wilchem?
Ik ben Bart de Pijper, ook wel machinist, monteur, chauffeur bij Wilchem. Momenteel werkzaam in de werkplaats. Van reparaties tot keuringen, ik zorg ervoor dat alles op rolletjes loopt bij de voertuigen in het wagenpark. Soms stap ik zelf achter het stuur voor een klus op de wegdekreiniger of op de autolaadkraan met rupskraan voor een bodemsanering. 

Kun je ons vertellen over je achtergrond en hoe je terecht bent gekomen bij Wilchem?
Eind 2006 ben ik begonnen bij Wilchem, dat betekent dat ik hier alweer ruim 18 jaar werkzaam ben. Hiervoor was ik werkzaam in de wegenbouw en asfaltbranche. Ik ben begonnen bij een veegservice op de wegdekreiniger en daarna bij een wegenbouwer welk ook onderdeel uitmaakt van KWS. Zo heb ik toentertijd al kennisgemaakt met KWS, waar Wilchem nu ook onderdeel van uitmaakt. 

In 2006 werd ik samen met de wegdekreiniger (een 4-asser) overgenomen door Wilchem. Hoewel incidentmanagement destijds nieuw voor me was, werd ik bij Wilchem vaak ingezet op de wegdekreiniger, zoals ik al gewend was. Uit interesse ben ik me ook gaan toeleggen op reparaties aan voertuigen. Met een achtergrond in motorvoertuigentechniek, eerdere ervaring uit een werkplaats met motoren en een grote passie voor techniek, voelde ik me al snel op mijn plek.

Mijn pad naar waar ik nu sta, was er een van kijken, doen en leren. Er bestaat namelijk geen specifieke opleiding voor wegdekreinigers; je moet het vak zelf ontdekken. Het enige vereiste is een vrachtwagenrijbewijs.

Kun je ons vertellen over je dagelijkse taken als chef-werkplaats? 
Samen met mijn leidinggevende Erwin bespreek ik de plannen, de aanpak en alle benodigde stappen van wat er moet gebeuren. Soms word ik 's avonds of 's nachts gebeld voor spoedklussen, die ik dan direct inplan. Daarnaast bezoek ik elke twee weken de vestigingen in Zaandam en op de Dintelweg om reparaties en onderhoud uit te voeren aan onze voertuigen. Dit kan variëren van het oplossen van een simpel probleem zoals een kapot licht tot het onderhouden van complexere voertuigen zoals wegdekreinigers, vacuümwagens of aanhangwagens.

Ik ben ook verantwoordelijk voor de jaarlijkse keuringen van de aanhangwagens. Soms is er tijdsdruk omdat de aanhangwagen direct nodig is voor een klus. Daarnaast valt het inplannen van de APK's voor alle voertuigen ook onder mijn taken.

Welke specifieke vaardigheden en kennis zijn vereist voor dit werk? 
Voor dit werk zijn kennis van elektro, hydrauliek en pneumatiek essentieel. Ook is geduld belangrijk en moet je niet terugschrikken van vieze handen. Je moet echt geïnteresseerd zijn in wat je doet, want elke dag is anders. En qua certificeringen moet ik elk jaar mijn diploma als keurmeester voor aanhangwagens vernieuwen.

Kun je ons een voorbeeld geven van een uitdagende klus die je altijd is bij gebleven?
Klussen met schepen vind ik geweldig. Mijn familie heeft een achtergrond in de binnenvaart, dus ik heb altijd al affiniteit gehad met boten. De ervaring van werken op het water is me altijd bijgebleven. Een specifieke klus die me nog goed bijstaat, was na een storm waarbij een ferry binnenkwam met lekkende tankcontainers vol dierlijk vet, die beschadigd waren door de storm. Dit was een enorme, smerige klus om alles op te ruimen. Het was echt uniek en sindsdien hebben we geen vergelijkbare klus meer gehad.